Han var gammel, mannen som ble tatt med en ubetalt pastilleske i lommen. Lettere senil var han visst også. Butikkjeden var ubønnhørlig; han ble politianmeldt og nektet adgang til butikken for resten av livet. At butikken var hans eneste nærbutikk for dagligvarer, at det var vanskelig for ham, på grunn av redusert førlighet, å ta seg frem til alternative matbutikker, rokket ikke ved butikkledelsens avgjørelse. Pastillesken kostet nærmere ti kroner.

Ved en innskytelse sjekket jeg kassalappen etter lørdagens lille handletur. En DVD med prislappen 99,- på, sto oppført med kr. 129,-. Butikkjeden hadde med andre ord stjålet tredve kroner fra meg. Ikke stort å bry seg om. Det er heller ikke første gang en butikk har stjålet fra meg eller andre ved at prisen på varen ikke stemmer overens med prisen som er knyttet til varens strekkode. Etter hva jeg forstår er dette omtrent like vanlig som at kunder stjeler fra butikkene. Det er også rimelig å anta at politiet har annet å foreta seg enn å etterforske slike små tyverier, derfor går denne episoden inn i rekken av uanmeldte tyverier.

Så kom jeg altså til å tenke på den gamle mannen… Er loven lik for alle?