Undertegnede må tilbake til 1600-tallet for å finne en fremmedlandsk forfar, min utenlandske ane representerer en brøkdels promille av alle mine forfedre og –mødre, og jeg, som det store gross av mine aner, er følgelig oppvokst og sosialisert inn i den luthersk reformerte retningen av kristendommen, både i religiøs og kulturell forstand, opplært til å tro at alt det Norges regjering og landets allierte foretar seg, er godt og riktig, før, nå og for all fremtid, og til å tro at norske verdier (hva nå enn det er for noe?) er de beste i verden (kanskje med unntak av nordamerikanernes verdier). Men når jeg leser ulike haranger om hva det vil si å være norsk og hva som er norske verdier, så må jeg innrømme at jeg føler meg noe fremmed overfor den kulturen som jeg er en del av.

Jeg oppfatter kristendommens dyrking av guden Gud som en betenkelig avgudsdyrking. (Å dyrke en avgud vil si å dyrke en gud som ikke eksisterer. Da menneskeheten ikke har kontakt med noen reelt eksisterende gud, så betyr det nødvendigvis at all gudsdyrking er avgudsdyrking.) Å delta i en gudstjeneste blir nok for meg en opplevelse som kan sammenlignes med en misjonærs når han eller hun blir vitne til en hedensk seremoni.

Ofte blir det påpekt, som nå med Olav Nisi sitt innlegg, at en del klesplagg er fremmedelementer i landet, og ja, jeg synes også hijab og niqab ser litt underlig ut, men så synes jeg det også er mer enn snodig at folk vil kle seg ut som huldre og fjøsnisser og ikle seg bunader, disse underlige franskinspirerte plaggene som Hulda Garborg for en hundre års tid siden forsøkte å få folk til å tro hadde noe med norsk kultur å gjøre. Og for ikke å snakke om de evinnelige amerikanske skyggeluene så mange går rundt med, de er jo direkte ufjelge. Når ble de en del av norsk kultur; når gikk det så galt? Slike plagg kommer jeg nok aldri til å venne meg helt til.

Så da blir mitt spørsmål til Nisi; er jeg for dårlig integrert? Bør jeg dra tilbake dit min den min nevnte ene forfar kom fra? (Han kom fra Øst-Preussen, så det kan bli litt vanskelig å returnere, frivillig eller ufrivillig, jeg er nok ureturnerbar, da det landet ikke eksisterer lenger.) Må jeg integrere meg bedre for å kunne bli boende? Kan Nisi lære meg å spille fele, så jeg kan bli ordentlig norsk?

