Sentrale politikere fra Fremskrittspartiet har aller velvilligst gjentatte ganger gjort sitt beste for å splitte den norske befolkningen i to; de vil dele inn befolkningen i ekte og uekte nordmenn. Tidligere har de stilt harde spørsmål til andre om hva det egentlig vil si å være norsk, pinlig nok spørsmål de selv ikke har klart å besvare på noe som minner om en meningsfull måte.

Nå har ekskluderingsminister Sylvi Listhaug, med den samme velviljen, forsøksvis gitt det endelige svaret på hva som er korrekt norskhet; enten spiser du gris, lar hodet være udekket og jevnlig drikker deg full, eller også er du ikke norsk. I tillegg må du selvfølgelig dele Fremskrittspartiets barokke verdigrunnlag.

Som et resultat av Frps velvillige opplysningsarbeid, har jeg endelig innsett at jeg egentlig ikke er norsk, i alle fall ikke etter Fremskrittspartiets standard; det hender jeg spiser gris, men det hender også at svin ikke står på menyen, og jeg pleier ikke å gjemme meg bak groteske klovnemasker, balaklava, skjerf eller lignende, men jeg drikker ikke alkohol. Og jeg deler på ingen måte Frps verdigrunnlag.

Er to av fire godt nok, Listhaug? Om jeg blir vegetarianer, og slutter å spise gris, og trekker nisselua godt ned over øya, er det da på hodet ut av landet? Og om jeg ikke er norsk, hva er jeg da? Svensk? Må jeg begynne å gå på fylla for å bli norsk nok for Frp? Finnes det noe mer norsk enn å rave rundt i fylla på Frps interne møter og snøvle frem fandenivoldske voldsfantasier rettet mot politiske motstandere og andre folk som ikke møter partiets standard når det gjelder norskhet?

Det går an å håpe. Fremskrittspartiet bærer mørket. La oss andre bære lyset.